"Det handler om LIV"
Som Trafik Official møder vi mange mennesker og i nogle tilfælde, medfører det "vej vrede".
Det være sig bilister som ikke forstår og er ligeglade med en vejspærring, som man som Trafik Official skal håndtere og løse på bedste vis. Det er vigtigt at vi agerer med overblik, med overskud, med autoritet og med respekt, og fremmer dialogen frem for "sådan er det bare" attituden.
Som Trafik Official har du og vi et ansvar for at skabe dialog og være løsningsorientet og det er vigtigt for alle vores Trafik Official kollegaer rundt i landet at vi påtager og løfter det ansvar hver gang vi er på opgave....... (Klik på læs mere for at læse videre)
At være Trafik Official – med ansvar og respekt
Som Trafik Official møder du mange forskellige mennesker – og nogle gange også modstand. Det kan være bilister, der ikke forstår – eller vælger at ignorere – en midlertidig vejspærring. I sådanne situationer er det vigtigt, at du handler med overblik, ro og respekt.
Vi anbefaler altid, at du møder andre trafikanter med dialog og forståelse frem for en “sådan er det bare”-attitude. Din rolle kræver, at du udstråler autoritet og overskud, men også at du er løsningsorienteret. Det er med til at skabe tryghed – både for dig selv og for dem, du hjælper med at færdselsregulere.
Din rolle og autoritet
Mange trafikanter – bilister, cyklister, gående, publikum og deltagere – ved ikke, hvilken myndighed du har som Trafik Official. Det kan føre til misforståelser.
Når arrangøren har de nødvendige tilladelser fra politiet, og du er korrekt uddannet, bærer den godkendte vest og har et gyldigt førstehjælpsbevis, fungerer du på tjenestemandslignende vilkår i det tidsrum og område, hvor du er udsendt. Du er ikke politibetjent – men du har den lovlige autoritet til at dirigere og regulere trafik i forbindelse med arrangementet, i overensstemmelse med Trafikofficial-uddannelsen og gældende bekendtgørelse.
Husk: Det vigtigste er altid at have sikkerhed og tryghed i fokus – tilsat en god portion sund fornuft.
Brug vores materialer og fællesskab
Vi har samlet en række materialer, der kan klæde dig godt på til opgaven som Trafik Official. På hjemmesiden finder du en omfattende håndbog med vigtig information, som vi opfordrer dig til at læse – den er lang, men indholdet er vigtigt.
På Facebook har vi både en officiel side, hvor vi deler nyheder, og en gruppe, hvor vi opfordrer dig til at melde dig ind. Her kan du dele erfaringer, stille spørgsmål og lære af andre Trafik Officials i hele landet.
Vi minder om, at tonen i gruppen skal være god, hjælpsom og åben – så der er plads til alle. Det er meget sjovere at være en del af et positivt fællesskab end at skulle moderere debatter og udelukke medlemmer.
Hjælp os med at blive bedre
I højre side på hjemmesiden har vi samlet en række ofte stillede spørgsmål, som dækker alt fra, hvad man kan forvente på sin første opgave, til hvordan man skaber autoritet og løser konflikter i trafikken.
Vi tror på, at jo bedre vi forbereder dig, jo bedre et ry får vi – som individer og som samlet gruppe. Det er med til at løfte respekten for Trafik Officials i hele Danmark.
Har du idéer, forslag eller emner, du synes vi mangler at dække? Så hører vi meget gerne fra dig!
Hvad vil du gerne vide mere om?
Hvordan bliver jeg Trafik Official?
Hvis du brænder for at gøre en forskel og være med til at skabe sikkerhed og god stemning ved cykelløb, motionsløb og andre events i trafikken – så er rollen som Trafik Official noget for dig.
At være Trafik Official handler ikke kun om at holde biler tilbage – det handler om at skabe tryghed for både deltagere, publikum og trafikanter. Du bliver en vigtig del af maskinrummet bag et arrangement, og med din tilstedeværelse og indsats er du med til at sikre, at alt forløber sikkert og glidende.
Men for at kunne tage ansvaret og stå trygt midt i krydset, skal du først have den rette uddannelse.
Hvad går uddannelsen ud på?
Trafik Official-uddannelsen er et kort og målrettet kursus, som giver dig de nødvendige kompetencer til at regulere trafikken sikkert og lovligt i forbindelse med arrangementer.
Du lærer bl.a. om:
Dine beføjelser og ansvar som Trafik Official
Hvordan du kommunikerer klart og sikkert med trafikanter
Hvilket udstyr du skal bruge – og hvordan
Hvad du skal gøre i pressede situationer
Sikkerhed og samarbejde med arrangør og myndigheder
Kurset varer 16 lektioner (over 2 dage) og afsluttes med en kort test. Når du har bestået, modtager du et officielt bevis, som ikke har nogen udløbsdato og aldrig skal fornys (det er kun førstehjælpsbevis som skal fornys hvert 5. år).
Hvem udbyder kurserne?
Vi udbyder ikke selv Trafik Official-kurserne, men vi samarbejder med og henviser gerne til en lang række erfarne og godkendte kursusudbydere over hele Danmark. De tilbyder undervisning af høj kvalitet – både fysisk og i nogle tilfælde online.
Nogle kurser afholdes i samarbejde med idrætsforeninger, klubber eller stævnearrangører, og andre er åbne for alle.
Sådan finder du et kursus
Vil du tage skridtet og uddanne dig som Trafik Official?
Du kan finde en oversigt over kurser og udbydere ved at klikke her!
Eller send os en mail på info@trafikofficial.dk, så hjælper vi dig gerne med at finde det rigtige kursus i nærheden af dig.
Du kommer til at gøre en STOR forskel
Når du bliver Trafik Official, bliver du en del af et landsdækkende fællesskab af engagerede frivillige, der hjælper til ved små og store løb. Uanset om det er et lokal motionsløb eller et stort nationalt event, så er din indsats afgørende for, at det hele kan lade sig gøre.
Du er med til at skabe tryghed, sikkerhed og god stemning – og det er noget, både arrangører og deltagere sætter kæmpe pris på.
Klar til at tage første skridt?
Vi glæder os til at byde dig velkommen i fællesskabet – og hjælpe dig godt i gang med uddannelsen!
Har du spørgsmål? Så skriv endelig til os – vi står klar til at hjælpe dig videre.
Ja. For at kunne varetage opgaven og det ansvar, der følger med som Trafikofficial, er det vigtigt, at du har et gyldigt livreddende førstehjælpsbevis.
Et førstehjælpsbevis er gyldigt i 5 år og skal herefter fornys. Vær opmærksom på, at nogle foreninger, klubber eller arrangører kan have egne regler og kræve hyppigere fornyelse. I sådanne tilfælde vil udgiften til kurset ofte blive dækket – men som udgangspunkt er det for egen regning.
Hvor mange timer skal et førstehjælpskursus være?
Lovgivningen stiller kun krav om, at du har et gyldigt førstehjælpsbevis (maks. 5 år gammelt). Der er ingen minimumskrav til kursets længde i bekendtgørelsen. Der findes kurser helt ned til 3-4 timer, men vi anbefaler kraftigt, at du vælger et 7-8 timers kursus – især første gang du tager det.
Det er trods alt et spørgsmål om liv og død. Hvis du selv en dag får brug for hjælp, foretrækker du nok også, at personen, der hjælper dig, har haft tid til at lære det ordentligt.
Ved fornyelse af dit bevis kan et kortere kursus på fx 4 timer være tilstrækkeligt – men sørg for, at det stadig opfylder kravene.
Hvilket førstehjælpskursus skal jeg vælge?
Vi anbefaler, at du vælger et færdselsrelateret førstehjælpskursus, da det er mest relevant for rollen som Trafikofficial. Vi udbyder ikke selv uddannelse til førstehjælpsbevis men vi har mange samarbejdspartnere vi henviser til. Dem kan du finde på listen ved at klikke her!
Pris og praktisk!
Der findes mange udbydere, og priserne varierer. Med lidt research kan du ofte finde et 7-8 timers færdselsrelateret kursus til 600-800 kr., som kan tages på én dag. De kortere kurser på 3-4 timer (genopfriskning) koster lidt mindre.
Når du er uddannet Trafik Official og derudover har gennemført førstehjælp kursus (og uploadet begge til vores database) så modtager du både den vest du valgte i størrelse samt et identifikationskort. På nogle Trafik Official kurser vil du - oftest afhængig af prisen på kurset - også modtage andre hjælpemidler, hvilket f.eks. kan være en fløjte eller en trafik stav. Til nogle events vil arrangør sørge for trafikregulering stave, hvis de mener behovet er der, men du er også mere end velkommen til selv at medbringe, hvis du føler dig mere tryg hermed.
Det er ikke et krav til dig som Trafik Official men der er ingen tvivl om, at en fløjte er med til at skabe kortvarig opmærksomhed og i nogle tilfælde kan et eller flere kraftige fløjt stoppe trafik og undgå uheld eller skader, hvis du vurderer der kan opstå farlige situationer. Derudover skaber fløjten - når den benyttes med respekt - en autoritet til dig som Trafik Official, og netop autoriteten har vi lyttet os til er vigtig for Jer som Trafik Officials.
På samme vis kan en stav også have en stærkere effekt end en hånd. Vi anbefaler dog ikke at benytte 1 stav i hver hånd, men når du trafik regulerer kan det nogen gange være lettere for bilisterne at se når du vinker frem eller "markerer en placering" til en bilist med en stav. Politiet og Hjemmeværnets stave er oftest hvide men en anden farve kan dog også være gavnlig - vi anbefaler dog ikke kraftige neon farver eller lyse farver som kan være svære for bilisterne at se.
For at kunne benytte vores kalender system og tilmelde dig til triatlon stævner og cykel løb hvor der mangler Trafik Officials, så er du nødt til at være tilmeldt vores database. Er du uddannet Trafik Official før 1. april 2025 vil du automatisk blive oprettet i databasen og skal blot forny dit førstehjælpsbevis når du modtager besked herom. Er du uddannet efter denne dato skal du selv oprette dig i databasen, uploade dit Trafik Official kursusbevis samt førstehjælpsbevis og så kan du derefter tilmelde dig til alle de stævner du lyster.
Hvis du har problemer med at tilmelde dig anbefaler vi først at du retter henvendelse til SportsTiming (da det er dem som har "bygget" systemet) og såfremt du fortsat har brug for hjælp er du velkommen til at sende en mail til info@trafikofficial.dk.
Vi har i SportsTiming lavet en specifik kalender der viser alle triatlon stævner, cykelløb, events med flere som mangler Trafik Officials.
Du kan se listen ved at klikke her!
Se flere spørgsmål
Som udgangspunkt: Ja – hvis arrangøren har tegnet de nødvendige forsikringer.
Når du færdselsregulerer ved et cykelløb eller motionsløb, er det arrangørens ansvar at sørge for, at der er tegnet de påkrævede forsikringer, herunder en ansvarsforsikring, som dækker frivillige funktionærer – heriblandt Trafik Officials.
Hvis du vil være sikker på, at du er forsikret, har du ret til at bede arrangøren om at fremvise dokumentation for, at forsikringen er på plads.
Vi anbefaler dog, at du – hvis du spørger om dette på selve dagen – påbegynder din opgave og giver arrangøren rimelig tid til at fremskaffe dokumentationen. Den kan være gemt digitalt, printet og opbevaret andetsteds, og er derfor ikke altid umiddelbart tilgængelig.
Der har i flere år været øget fokus på sikkerheden for frivillige ved motionsarrangementer. Tidligere hændelser har skabt større opmærksomhed på, at arrangører skal beskytte deres frivillige bedst muligt – herunder ved at have de nødvendige forsikringer i orden.
Vigtigt: Du er ikke automatisk forsikret – det afhænger af, om arrangøren har tegnet en gyldig forsikring. Derfor anbefaler vi, at du spørger ind til dette, særligt hvis du ikke har deltaget i arrangementet før.
Vi har ingen intentioner om at fylde jeres mail indbakke med mails. Men omvendt vil vi også gerne informere jer når der sker noget vigtigt som har betydning for jer som Trafik Officials.
Kort beskrevet er det planen at sende mails ud:
- Når der kommer nye stævner til som mangler Trafik Officials (vil ofte være forår / sommer)
- Når der sker ændringer til lovgivning eller bekendtgørelse (vil være sjældnere end årligt)
- Når der åbner for nye kurser, både som Trafik Official og førstehjælpskursus (2-4 gange årligt)
- Når vi generelt vurderer at der kan være relevant information som er vigtig (løbende)
Du vil kun modtage mails når du er tilmeldt vores officielle database over alle Trafik Officials.
Vi kan lave nok så flot en hjemmeside og koble alle mulige moduler på med flotte farver og bøje det hele i neon, men vi får kun den flotteste og mest brugbare hjemmeside med hjælp fra alle vores søde Trafik Officials.
Når du bladrer gennem de forskellige menuer og læser de forskellige informationer, så spørger vi dig hvad der skal til for at blive endnu bedre, for igen, vi kan være nok så dygtige, men det er jeres input der medvirker til at vi kan gøre det endnu bedre.
Hvis du har en god ide, det være sig tekst, billeder, viden, gode historier osv. så kontakt os med din ide og lad os se om ikke vi kan indarbejde den på hjemmesiden. Det behøver ikke at være store forkromede løsninger men kan du så et frø og vi måske sammen kan udvikle ideen så andre kan få glæde af hjemmesiden, så er vi meget åbne for at høre din ide.
Send en mail til thomas.runager@trafikofficial.dk
Det er der rigtig mange holdninger til og nærmest en religion at besvare. Men mange TO'ere har stor fokus på en stigende vejvrede blandt bilister og en lidt mere "jeg skal først" tilgang til trafikken blandt bilister, så hvis vi skal vende hele trafik regulering opgaven lidt på hovedet og vi som TO har et stærkt ønske om at blive respekteret mens vi arbejder, så giver det også god mening, at vi fremstår så autoritære som overhovedet muligt. Helt generelt kan man sige at desto mere "spraglede" vi fremstår som TO'ere, desto mindre autoritet og desto mindre respekt om vores arbejde.
Generelt
Vi er klar over at mange af nedenstående forslag kan være ufattelig varmt på de rigtig hotte sommerdage. Men hvis vi ønsker respekten og autoriteten så er vi også nødt til at stå sammen og vise hvem vi er. Så overvej om ikke du kan finde et sæt tøj i skabet der kan matche nedenstående i så høj grad som muligt - det hjælper nemlig ikke kun dig selv, men helt generelt alle TO'ere.
Derfor er det vores anbefaling - fra top til tå - at bære følgende:
Hovedbeklædning
Her anbefaler vi en kasket eller cap med skygge. Farven anbefales at være sort eller en gul farve der matcher vesten. Politiet benytter sort caps, så desto mere vi ligner en politimand, desto lettere at opnå respekt hos bilister. Mange benytter solbriller for at skygge for solen men vi anbefaler en cap i stedet. Der kan naturligvis være tilfælde hvor solen står lavt og solbriller kan være nødvendige, men husk på at det er langt sværere at opnå øjenkontakt med en bilist hvis du har mørke solbriller på - desto lettere en bilist forstår dig, desto mindre vrede bilister får vi.
Torso
Den udleverede vest er et krav til dig som TO. Nogle veste har plads til at indsætte et identifikationskort og det styrker igen autoriteten, at vi er genkendelige og lette at identificere. Husk at vesten skal være påtrykt teksten "Færdselsregulering" på ryggen.
Man kan naturligvis ikke nøjes med vesten så vi anbefaler en trøje og/eller jakke så du kan holde varmen. Vælger du at bære en trøje så vælg en langærmet trøje og igen anbefaler vi sort for at ligne en politimand. Sørg for at din t-shirt / trøje / jakke ikke er "spraglet" og indeholder budskaber af nogen art.
Benklæder
Her anbefaler vi også sorte benklæder for at ligne en politimand så meget som muligt. Og helst lange benklæder i farven sort. Det kan sende lidt forkerte signaler hvis du vælger at stå i et par slidte joggingbukser eller et par korte svømmeshorts fordi det er varmt på dagen, så overvej kraftigt din benbeklædning, da det er noget af det mest synlige for bilister.
Fodtøj
Der findes rigtig meget pænt og brugbart fodtøj til når man skal stå som TO i mange timer om dagen. Vi anbefaler at du finder nogle sko der kan holde til mange timer og som du kan bevæge dig let i. Måske man skal gemme de nypudsede dansesko til en tur i byen og finde et par gode "løbesko" eller tilsvarende og igen gerne i en sort eller mørk farve. Hvis man bærer lange bukser kan man eventuelt vælge et par sandaler som fodtøj, men husk på igen hvad det er for et signal du vil sende og hvilken respekt du ønsker.
Øvrigt
I lidt koldere tider er handsker nærmest uundværligt. Sørg for at vælge nogle handsker som er varme nok til at holde på varmen men samtidig også tynde nok til, at du kan holde på en trafikreguleringsstav og endnu vigtigere kan holde på en fløjte, hvis du bruger en sådan. I mange tilfælde findes der rigtig gode cykelhandsker som netop er lavet til at holde varme men med bevægelsesfrihed.
På samme vis kan du bære halstørklæde og lignende tøjdele som er med til at holde på varmen. Hvem gider ligge syg efter en 6 timers vagt i et koldt lyskryds..... Anbefaling er sort eller mørke farver.
Det er nok et af de sværeste spørgsmål at svare på fordi der findes mange forskellige afregningsformer. Vi er naturligvis forpligtet til at overholde gældende lovgivning fra Skat.dk når det kommer til denne type afregning og der findes mange forskellige måder at afregne på.
Som udgangspunkt udbetales et minimumshonorar på 500 kr. for op til en 5 timers vagt. Yderligere timer afregnes med 100 kr. pr. time. Der kan dog aftales andet honorar størrelse hvis opgavens omfang eller ansvar er ud over det der almindeligvis forventes ved trafik regulering, men dette er en aftale der indgås mellem den trafikregulerende part og stævnearrangører.
Ud over honorar kan der aftales kørselsgodtgørelse i henhold til statens takster, men det er igen noget der skal aftales særskilt. I nogle tilfælde vil kørselsgodtgørelse være indeholdt i det aftalte honorar og andre gange ikke.
Som Trafik Official - uanset du er stående eller kørende (MC) - skal stævnearrangør desuden sikre, at du undervejs på dagen bliver sikret mad og drikke i et rimeligt omfang. Sørg for at få et mobil nummer så du altid kan kontakte stævnearrangør eller en tilsvarende ansvarlig og meddele hvis der opstår situationer du har brug for hjælp til, hvis du ikke får mad og drikke (alt efter opgavens timeantal naturligvis). Det er ikke usædvanligt at Trafik Officials kort inden en briefing får et stykke morgenbrød og kaffe, en sandwich og drikke under dagen, og i nogle tilfælde lidt spise efter opgavens eller stævnets afslutning.
MEN det vigtigste er at du selv sikrer dig ovenstående, da vi ikke har beføjelser til at fastsætte honorar størrelser m.m.
I henhold til lovbekendtgørelsen skal du kunne identificere dig selv når du trafikregulerer på en opgave. Som udgangspunkt er det dit eget ansvar at sørge for, at du opfylder alle kravene så du kan komme ud for 2 situationer, hvor du kan / skal identificere dig. Den ene er når du møder til en opgave, hvor du skal kunne identificere dig for en stævneledelse og derudover - og nok meget sjældent - hvis politiet eller anden myndighed laver tjek af Trafik Officials som er på opgave.
Når du skal identificere dig selv skal følgende krav være opfyldt:
1.1 Du skal bære en gul vest med "Færdselsregulering" påtrykt eller "Race Marshall" påtrykt på ryggen.
1.1 Uddannede TO'ere fra før 23/04/2018 kan bære en vest med "Trafik Official" påtrykt.
2. Du skal kunne fremvise et gyldigt Trafik Official kursusbevis
3. Du skal kunne fremvise et gyldigt førstehjælp kursusbevis (som maks må være 5 år gammelt)
4.1. Du skal kunne fremvise kørekort med førerret til kategori B som er minimum 3 år gammelt
4.2. Som race marshall skal herudover kunne fremvise kørekort med førerret til kategori A (stor motorcykel)



Det er IKKE tilladt at benytte anden tegngivning end den du er instrueret i da du tog uddannelsen som Trafik Official. Det er Politiets tegngivning ved færdelsregulering som er gældende og skal bruges. Her ses eksempel på tegngivning:
For at du som Trafik Official kan tage hurtige og korrekte beslutninger for at opretholde sikkerheden og trafikflowet er det vigtigt at du sætter dig ind i følgende:
- Korrekt påklædning. Læs anbefaling her! (tjek "Hvad er det bedste tøj (outfit) at trafik regulere i?")
- Hvilken retning kommer trafikken fra og hvor skal den ledes hen?
- Er der nogen særlige forhindringer på vejen (vejarbejde, dårligt vejr)?
- Er der fodgængere, cyklister, publikum der skal tages særligt hensyn til (hjælpes anderledes)?
- Hvordan forholder du dig hvis der kommer udrykningskøretøj som skal hjælpes forbi hurtigt?
- Er der andre Trafik Officials eller myndigheder (Politi / hjemmeværn) der skal samarbejdes med?
- Er der opsat skiltning som tydeligt indikerer motionsløb eller andre advarselstavler / signaler?
- Har du fået udleveret kontakt info på stævnearrangør i tilfælde af situationer der skal rapporteres?
Der er helt sikkert mange flere punkter der skal nævnes og der henviser vi til håndbøger for Trafik Officials og Race Marshalls, som du finder ved at klikke her!
Tillykke med at du er blevet uddannet Trafik Official :-)
Når du er uddannet og i øvrigt har gennemført førstehjælpskursus (hvis du ikke havde det i forvejen og maks 5 år gammelt) så får du en gul vest og identifikationskort, og er klar til dine første opgaver som Trafik Official. Mange tror at det kun er til sports- og kulturarrangementer man kan få til opgave at trafikregulere men der findes mange andre muligheder (det afgørende er at der er søgt polititilladelse til at benytte Trafik Officials):
- Triatlon stævner
- Cykel løb
- Rulleskøjte løb
- 1/2 og hel maraton løb
- Fodboldkampe
- Håndboldkampe
- Rally- og motorsport
- Særlige udsalgsdage (Black Friday og lign.)
- Messer
- Karnevaler, Festivals og byfester
- Koncerter
- Demonstrationer
- Optog / parader
- Vejarbejde / infrastrukturprojekter
- Højtider (julemarkeder, nytårsfejringer og lign.)
- Loppemarkeder
- Besøg af statsoverhoveder / kongelige (oftest varetaget af Hjemmeværn/Politi)
- Reklamefilm optagelser
- Valg (kommunal-, regions- og folketingsvalg)
- Trafikale nødsituationer (oftest varetaget af Hjemmeværn/Politi)
Vi henleder opmærksomheden på, at listen herover langt fra er fyldestgørende og der er helt sikkert mange flere eksempler på opgaver for Trafik Officials. Samtidig skal vi gøre opmærksom på, at brugen af Trafik Officials kræver særskilt tilladelse hos Politiet, så informationen på denne hjemmeside er ikke ansvarspådragende i forhold til at man som arrangør selv skal sikre sig de korrekte og nødvendige tilladelser.
Nogle opgaver er meget direkte trafikregulerende, hvor f.eks. et felt af cykelryttere skal sikres frie veje, hvor det til koncerter, messer og festivaller kan handle om at lede biler ind på p-plads og sikre at bilerne holder parkeret bedst muligt og lige så til f.eks. fodbold- og håndboldkampe (såvel nationale som internationale kampe), og for den sags skyld sportsbegivenheder som har deltagere eller publikum af visse størrelser.
Udover at man i nogle tilfælde skal være opsøgende for at finde arrangementer der mangler Trafik Officials, så kan man også melde sig ind i Trafik Official klubber. Hvis man elsker at køre motorcykel og gerne vil være kørende trafikregulering så findes der grupper som BMW Race Marshalls, MC Blålys, MC Marshals m.fl. For stående trafikregulering kan vi nævne Trafik Team Danmark (tidl. To-Mu) som har regionsopdelte teams rundt i hele Danmark. Derudover findes der andre teams og grupperinger som alle er nævnt her!
Som trafikofficial i Danmark har du visse beføjelser til at regulere trafikken, men de er begrænsede i forhold til politiet og andre myndigheder. Dine beføjelser afhænger af, hvilken funktion du udfører, og om arrangør har en særlig godkendelse fra myndighederne. Her er nogle af de vigtigste ting at være opmærksom på:
Beføjelser i forbindelse med færdselsregulering:
- Hvis du har til opgave at regulere trafikken med et sports- eller kulturarrangement, må du give anvisninger til trafikanter, men kun inden for det afgrænsede område, hvor opgaven hører sig til. Der kan opstå farlige situationer eller uheld nær ved og i disse tilfælde kan du naturligvis "udvide dit område".
- Du må ikke stoppe trafikanter uden gyldig grund, og din færdselsregulering skal altid følge gældende lovgivning (vej regler).
Brug af signaler og skiltning:
- Du må anvende godkendte skilte og signaler (f.eks. stopskilte, advarselsflag, fløjte og stav) til at dirigere trafikken. I henhold til lovbekendtgørelsen for Trafik Officials skal du følge Politiets og Færdselsstyrelsen signalgivning og det er derfor ikke tilladt at anvende selvopfundne signaler.
- Du skal være iført tydelig beklædning i form af refleksvest påtrykt "Færdselsregulering" for at sikre, at trafikanter, sportsudøvere, publikum m.fl. forstår din rolle (og autoritet).
Forskellen på en Trafik Official og Politiet:
- En Trafik Official har ikke politimyndighed og kan ikke udstede bøder eller foretage tvangsmæssige standsninger.
- Hvis en trafikant ikke følger dine anvisninger, kan du ikke tvinge dem til det – men du kan kontakte politiet, hvis der opstår farlige situationer.
Tilladelser og myndighedsgodkendelse:
- Politiet skal godkende trafikreguleringen ved større arrangementer, hvor veje påvirkes.
- Kommunen og Vejdirektoratet kan også være involveret, afhængigt af vejens type (kommunal vej vs. statsvej).
- Hvis du arbejder for en arrangør, skal de sikre, at de har den nødvendige tilladelse til at regulere trafikken.
Forstå trafikanters reaktioner!
Når du regulerer trafik, vil du møde forskellige typer trafikanter, som reagerer forskelligt på ændrede trafikforhold. Nogle typiske reaktioner inkluderer:
Forvirring – Hvis skilte eller anvisninger er uklare, kan bilister blive usikre og tøve, og skabe farlige situationer.
Frustration og stress – Mange bilister bliver irriterede over forsinkelser og kan køre aggressivt.
Automatiseret adfærd – Nogle bilister er så vant til deres daglige rute, at de ikke opdager ændringer i trafikken.
Risikobetonet kørsel – Nogle bilister forsøger at snige sig igennem en afspærring eller ignorere anvisninger, især hvis de har travlt.
Hvordan håndterer du det?
Giv tidlige og tydelige signaler, så bilisterne har tid til at reagere.
Brug rolige og bestemte bevægelser for at vise autoritet uden at stresse bilisterne.
Hvis en bilist virker forvirret, så brug øjenkontakt og peg tydeligt i den rigtige retning.
Hvorfor er øjenkontakt vigtig?
Trafikanter reagerer ofte instinktivt på øjenkontakt – det kan være en god måde at sikre, at de har set dig.
Hvis en bilist tøver, kan øjenkontakt og et bestemt nik hjælpe dem med at forstå, at de skal fortsætte.
Hvordan bruger du kropssprog og håndsignaler effektivt?
Brug klare, store bevægelser – små eller vage håndtegn kan skabe forvirring.
Hold hånden lodret med flad hånd for at signalere "STOP" – det er mere effektivt end at vifte med armen.
Peg tydeligt og bestemt i den retning, bilisten skal køre, i stedet for at lave hurtige eller usikre bevægelser.
Eksempel: Hvis du vil have en bil til at holde tilbage, stræk armen helt ud, i en let vinkel opad og vis håndfladen fremad – ikke bare vink lidt.
Forvent uventede situationer!
Selv hvis du giver korrekte og tydelige anvisninger, vil der altid være trafikanter, som:
Ignorerer dine signaler (f.eks. hvis de har travlt).
Fejlbedømmer situationen (f.eks. hvis de tror, at de må køre videre).
Bliver aggressive (f.eks. hvis de mener, at de har mere ret til at køre før/end andre).
Hvordan håndterer du uventede situationer?
Hold roen – lad dig ikke provokere, selv hvis en bilist råber eller gestikulerer vredt.
Gentag signalet roligt og tydeligt – ofte vil bilisten følge anvisningen, hvis du forbliver selvsikker.
Brug autoritet uden at være konfronterende – f.eks. ved at stå fast på din position og gentage dit signal.
Hvis situationen eskalerer, så kontakt politiet – du har ingen beføjelser til at håndhæve reglerne med magt.
Særlige trafikanter - hvem kræver ekstra opmærksomhed?
Gående
Børn kan være uforudsigelige – hold øje med dem i nærheden af kryds.
Ældre mennesker kan reagere langsommere på signaler.
Cykler og el-løbehjul
De er hurtige og kan nemt ignorere afspærringer.
Mange cyklister holder ikke øje med trafikanvisninger på samme måde som bilister.
Bilister med travlt
Taxachauffører, varebiler og pendlere kan være mere utålmodige.
Nogle kan forsøge at ignorere anvisninger, hvis de tror, det sparer dem tid.
Tunge køretøjer (lastbiler, busser)
De har en lang bremselængde, så giv dem ekstra tid til at reagere.
Chauffører sidder højt og kan have svært ved at se dig – sørg for at stå et sted, hvor du er synlig.
Hvordan kan du træne din trafikpsykologi?
- Observer trafikanter i praksis – Se, hvordan folk reagerer på færdelsregulering i forskellige situationer.
- Øv dine signaler foran et spejl eller på video – Tjek, om dine håndtegn er tydelige og letforståelige.
- Tag konflikthåndteringskurser – Det kan hjælpe dig med at håndtere stressede situationer professionelt.